Effektiv bogføring er forskellen på succes og fiasko

Det er ikke en overdrivelse når jeg skriver at effektiv bogføring kan betyde forskellen på succes og fiasko for et nystartet firma. De fleste nye firmaer går konkurs indenfor de første 1-2 år. Det er desværre ikke fordi at folk ikke er gode til det som de laver, tværtimod. De fleste er meget dygtige til den branche, som de vælger at op starte virksomhed i. Denne ekspertise gør desværre at mange nystartede udvikler tunnelsyn. Dette tunnelsyn fører desværre oftest til likviditetsproblemer som ender med at koste dem firmaet.

Dette tunnelsyn gør at de ikke har øjne op for de farer der lurer ved ikke at have styr på sin bogføring. Effektiv bogføring synliggør indtægter og udgifter. Dette synliggør på mange måder hvor vigtigt det er at have styr på at få sine fakturaer udsendt til tiden og at man tydeligt kan se forskellen på indtægter og udgifter.

Udover effektiv bogføring hjælper på at synliggøre vigtigheden i at have en god likviditet tjener det også andre formål. Det gør at du nemt og hurtigt kan se hvilken grene af din virksomhed som du skal fokusere på og hvilket du måske skal overveje at droppe. Dette gør at du allerede tidligt i dit firmas historie kan vælge de områder ud hvor du tjener penge og derved tjene endnu flere penge. For det gælder om at se sin tid som en ressource og bruge den bedst muligt.

Du kan som selvstændig vælge selv at lave din bogføring. Dette kan ikke i alle tilfælde tilrådes. Der er mange muligheder for at kombinere effektiv bogføring med tilsyn af en bogholder eller revisor. Du kan for eksempel anskaffe dig et regnskabsprogram såsom e-conomics og herefter selv stå for bogføringen. Du kan så vælge at stå for det daglige og selv indberette og postere og så vælge at lade din revisor kontrollere dine posteringer. Dette kan han gøre direkte i regnskabsprogrammet.

Så du kan få effektiv bogføring med kontrol over det og få din revisor til at godkende det endelige regnskab uden ekstra arbejdsgange. Dette giver dig indblik i din virksomhed og sparer dig tid og penge.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *